Jean Dumitraşcu, directorul Filarmonicii Piteşti: „Din păcate, foarte mulţi artişti emigrează din cauza salariilor”

Despre activitatea Filarmonicii Piteşti, unul dintre punctele de atracţie culturale ale piteştenilor, am discutat în acest interviu cu directorul Jean Dumitraşcu. Intelectual, rafinat şi fost jurnalist, Jean Dumitraşcu ne-a vorbit despre instituţia de cultură pe care a înfiinţat-o în perioada în care administraţia piteşteană era condusă de Tudor Pendiuc.

De cât timp ocupaţi această funcţie?

-Conduc Filarmonica Piteşti şi mă ocup de destinul acesteia încă de dinainte de înfiinţarea acestei instituţii, înfiinţare de care m-am ocupat nemijlocit. Sunt cel care a fondat Filarmonica Piteşti. Am început aceste demersuri încă din toamna anului 2004. Filarmonica ar fi trebuit înfiinţată încă din 2005 sau 2006, dar posturile au fost ţinute blocate de guvernul de atunci. Abia în 2007, când nu au mai fost blocate posturile în administraţia locală, am putut să fac primele angajări, să fac primul buget, să cumpăr instrumentele, să organizez primul concert în 25 mai 2007 şi, ţinând cont de succesul extraordinar de care s-a bucurat primul concert, să pot înfiinţa în 20 iunie 2007 Filarmonica Piteşti. Am ajuns oficial director începând cu 3 iulie 2007, dată de la care am început eu, fiind numit atunci director interimar de către primarul de atunci, Tudor Pendiuc, să fac primele angajări pe care le-am făcut prin angajare directă, prin decizii de director, după care am putut să organizez primele concursuri şi să angajez orchestră şi cor.

Cât de des vin piteştenii la Filarmonică?

-De-a lungul celor 11 ani de când există Filarmonica Piteşti, frecvenţa concertelor a fost diferită. La începuturi organizam mai puţine concerte simfonice pe lună şi mai multe concerte camerale. De când ne-am mutat în propriul sediu, din toamna anului 2016, am organizat săptămânal, în fiecare joi, concerte simfonice cu orchestra noastră simfonică. În afara acestora, am organizat şi organizăm alte concerte de muzică clasică, fie vinerea, fie în zilele de luni. Ca să răspund sintetic, mai ales că am lansat o lozincă la Piteşti: „Dacă e joi, e concert simfonic”, piteştenii în fiecare zi de joi participă la concertele noastre simfonice.

De ce aţi recomaJean Dumitrascu interviunda oamenilor să vină la Filarmonică?

-Filarmonica Piteşti este un serviciu public al Primăriei Piteşti, care se ocupă cu organizarea timpului liber al piteştenilor. Noi venim cu oferte culturale pentru petrecerea timpului liber într-un mod cât se poate de plăcut şi de elevat, întrucât în Piteşti există şi un numeros public de filarmonică, de muzică clasică. La concertele noastre participă îndeosebi oameni care au mai mult timp liber decât alţii. Nu ascund faptul că peste 50% din publicul nostru este reprezentat de pensionari, pentru că ei au cel mai mult timp liber, după care urmează populaţia activă. Nu poţi cere unor oameni tineri care sunt la început de drum, care poate au două serviciuri ca să poată supravieţui, să mai vină şi la concertele noastre.

 

Ce evenimente aveţi programate pentru anul acesta?

Încă de la votarea bugetului de către Consiliul Local Piteşti, tot prin Hotărâre se aprobă programul minimal de activităţi. Prin asta vreau să spun că încă din luna ianuarie depun la Primărie şi la Consiliul Local, programul nostru de activităţi din ianuarie până la revelion. În momentul în care solicităm subvenţie, trebuie să suţinem în spate acest buget de cheltuieli şi venituri cu lista noastră de activităţi. Astfel că suntem forţaţi să gândim programul de activităţi cu un an înainte, programul filarmonicii fiind „fixat” 90% cu un an înainte. În prezent facem completări la acest program cu încadrarea în buget. Consiliul Local ne oferă bani, pe lângă veniturile proprii, pentru concertele pe care le-am anunţat deja şi care sunt aprobate. Tot ce facem suplimentar de-a lungul anului, facem din venituri proprii sau din economiile pe care le realizăm la fiecare concert. Avem concerte deosebite în acest an. Sunt, în primul rând, concertele care omagiază „Anul Centenarului”, în care vom cânta mai multă muzică românească clasică, în care vom aduce de câteva ori în acest an artişti de la Chişinău, din Basarabia. Avem un concert deosebit, extraordinar pe 27 martie cu mari artişti de la Chişinău. Un alt mare concert e pe 10 mai, plus în toamnă un alt concert. Mai avem concerte în aer liber, de ziua Piteştiului, pe 21 mai şi un altul pe 18 august. Sunt alte concerte în care avem invitaţi fie dirijori foarte mari, fie solişti foarte mari. Este şi concertul dedicat Simfoniei Lalelelor, din 19 aprilie, iar pe 20 aprilie avem şi o seară de balet pe care o dedicăm piteştenilor în cinstea acestui eveniment. E greu de sintetizat în câteva cuvinte atât de multe concerte pe care le organizăm în acest an.

Sunteţi mulţumit de bugetul pe care l-aţi obţinut?

-Da, sigur că da! Primăria municipiului Piteşti ne-a asigurat un buget de funcţionare optim pentru anul acesta. A asigurat în primul rând fondul necesar pentru plata salariilor artiştilor, astfel cum sunt ele stabilite în anexa de cultură la legea salarizării unitare. Per total, a fost o subvenţie mai mică la un anumit rând bugetar, dar, printr-o mai mare grijă asupra banilor, ne putem desfăşura cu bine activitatea. Întotdeauna, de-a lungul anilor, ne-am „întins cât ne-a fost plapuma”. Niciodată nu am cerut bani în plus, sau dacă am cerut şi nu ni s-au dat, ne-am descurcat cu ceea ce am avut. De banii pe care îi avem organizăm concerte. Important este că avem banii de salarii, pentru că sunt o prioritate. Avem bani de funcţionare şi avem bani de investiţii, care sunt semnificative, pentru noi însemnând achiziţionare de noi instrumente pentru cei din orchestră. Suntem privilegiaţi per total, ca subvenţie, ca buget propriu, faţă de alte servicii ale Primăriei Piteşti. Nu am avut de pierdut.

La un moment dat, salariile erau exagerate. Cum anume aţi remediat problema?

-Colegii mei din orchestră sunt supăraţi când se spune că au salarii exagerate. Sunt salarii stabilite în lege şi sunt salarii care se câştigă în orchestrele din ţară de ani de zile. Practic, anul trecut a fost o aliniere a salariilor lor la salariile colegilor lor din ţară, iar de la 1 ianuarie anul acesta, practic, aplicăm legea salarizării unitare care fixează foarte clar aceste salarii, lege care chiar a mai limitat salariile multora din orchestră şi, mai mult decât atât, colegii din orchestră vor rămâne cu aceste venituri, nemajorate, până în 2022, deci nu vor mai beneficia de nicio altă creştere. Salariile sunt cum sunt, noi dorim să ne lăudăm cu artiştii noştri, să ne mândrim cu ei, dar când e vorba să îi şi plătim… e mai greu să concepem cât ar merita un artist să fie plătit. Din păcate, foarte mulţi artişti buni români pleacă din ţară tocmai din cauza salariilor mici de la noi.

Ce investiţii aveţi pentru anul acesta?

-Instrumente. Mai cumpărăm instrumente pentru colegii din orchestră. În fiecare an am achiziţionat fie o trompetă, fie un flaut, fie pian, în funcţie de solicitările lor.

Cum se implică administraţia locală în buna desfăşurare a lucrurilor?

-Faţă de anii trecuţi, am constatat, mai ales de când ne-am mutat aici, în noul sediu, o mult mai mare grijă din partea administraţiei publice locale faţă de soarta Filarmonicii Piteşti. Ani de zile ne-am desfăşurat activitatea aproape pe cont propriu, interacţionam cu primăria şi Consiliul Local doar la votarea Hotărârilor şi a altor acte importante pentru noi. În ultimii 2 ani am constatat direct, în special eu, ca director, o deosebită atenţie a autorităţilor publice locale pentru bunul mers al activităţii. Au fost depuse eforturi comune pentru a efectua o serie de lucrări de conformare la cerinţele ISU Argeş, solicitări întemeiate. A fost o grijă, de asemenea, pentru buna gestionare a banilor publici. Până la urmă, bugetul filarmonicii nu este mic. La începuturi, într-adevăr, am avut un buget mic, activitatea era mai restrânsă şi erau şi salarii foarte mici. În ultimii 2 ani, bugetul nostru a crescut şi se cunoaşte acest efort pe care Primăria Piteşti îl face pentru susţinerea acestei instituţii culturale de elită.

Ce vă doriţi de la 2018 pe plan profesional?

-Îmi doresc stabilitate. Lucrurile să decurgă exact aşa cum au fost stabilite în Consiliul Local, în şedinţele Primăriei Piteşti şi în programul meu managerial. Însă, pentru toate acestea, avem nevoie de stabilitate legislativă, să ştim clar că tot anul acesta nu apar surprize, pentru că altfel, noi ne facem treaba noastră şi am demonstrat că ne facem treaba bine. Am creat un adevărat fenomen la Piteşti în 11 ani cu această nouă activitate. La început, puţini ne dădeau şanse, dar am demonstrat că suntem o instituţie publică necesară municipiului Piteşti.

Share this post